Divendres 7 d’Abril. Estic segur que tots ens vam aixecar pensant en el mateix: l’Univ. Havíem quedat a les cinc de la tarda a Pedralbes, per carregar les maletes als autobusos que ens portarien a la ciutat eterna, o viuríem uns dies que difícilment oblidaríem.

El viatge es va fer curt pels que no van tenir problemes per adormir-se. Havent sopat a una àrea de servei francesa, ens vam aixecar a les portes de Siena, com si la ciutat ens estès esperant. Allà vam passar quatre hores, exprimint els minuts per poder visitar el Duomo, la piazza del Campo, la basílica de San Domenico…  i buscar un raconet per dinar, mentre ens amaràvem de l’ambient italià.

Vam pujar altre vegada a l’autobús, i cap a les set  de la tarda vam arribar a la residència que seria la nostra casa durant aquells deu dies de convivència en terres italianes.

El que més em va sorprendre d’aquells dies va ser les trobades amb el Sant Pare. Van ser quatre: Diumenge de Rams, l’audiència general del dimecres,  el Via Crucis al Coliseu i la benedicció Urbi et Orbe. A més, alguns van tenir la sort d’aconseguir entrades per assistir als oficis a Sant Pere.  Sempre que el Papa estava present,  es respirava un ambient difícil de descriure.  L’ambient de notar que milers de persones de tot el món estàvem resant, cridant i aplaudint com una de sola, unides al Sant Pare.

Dimarts vam assistir al Formun Univ 2017, que enguany tractava sobre  “Un món en moviment”. Entre les ponències de Riells/Monterols destacava una composició musical titulada “Rapsodia del movimiento”, una Rapsòdia que posava música a les escenes de la vida dels refugiats Siris. Malgrat l’esperança que hi teníem tots posada en que guanyés algun premi, ens en vam tornar sense res.

Com no podia ser d’una altra manera, vam visitar tot el que vam poder.  Entre les visites més destacades, trobem la visita a Sant Pere del Vaticà. En aquesta ocasió vam poder pujar a dalt de la cúpula per gaudir de les millors vistes de Roma, acompanyades de la posta de sol darrere d’un dels set turons romans. També destaca la visita als museus Vaticans -veient la capella Sixtina i l’Stanza della Segnatura-, el Coliseu i la visita guiada a les catacumbes del Vaticà -on estan enterrats la gran majoria dels Sants Pares juntament amb Sant Pere-.  Les visites es complementaven amb agradables passeigs pel Trastevere, i per les seves places mítiques com piazza Navona, piazza Spagna i la Fontana di Trevi.

No faria una bona aproximació del que van ser aquests dies, si no parlés de la gastronomia italiana. Allà vam poder gaudir de la veritable pasta al dente, dels Capuccinos després de dinar, de les millors pizzes del Trastevere i dels millors gelats italians. De fet, vam fer un estudi exhaustiu de gran part de les gelateries romanes, arribant a la conclusió de que la millor relació qualitat/preu es trobava a l’anomenada “Gelateria Frigidarium”, situada a un carreró del Trastevere, on t’arrebossaven el gelat amb xocolata desfet.

En fi si hagués de resumir aquests dies que hem passat a Roma amb una sola paraula, crec que diria: Família. Encara que pensant amb la panxa la paraula que resumiria la convivència seria “Frigidarium”, l’ambient de família i d’amistat que hi va haver entre els universitaris de tot el món és el que m’emporto a Barcelona i el que crec que mai oblidaré.